Vengu hoije eiqui c’ũa séria d’amostras de las gravuras prestoricas achadas
an Cicuiru. Las piêdras an que las tals gravuras tsan perźentes furun traidas
al llugar ya hai muitu tiêmpu pu’lus nuôssus abos ou viźabos. Aquessas piêdras
furun uźadas pra fazer puyales ou murus de las huôrtas.
Aquestas gravuras nun son gravuras mudernas, mas si antiguas, c’un minimu
de 2000 añus d’eidade y reperźentan couźas ligadas cun cultus mui antigus, no
cristianus, y cumplicadus pra splicar.
To’las gravuras qu’ancuntrei y studei ténen lu que chamamus an mirandés
funchacus ou cazoletas an spañolu y covinhas an purtués. Sabes hoije an die
qu’aquestes funchacus ténen un minimu de 2000 añus d’eidade, que yêran gravadus
ne las piêdras llastras y outra peiñas dal campu. Lus funchacus ténen un codiyu
biên special qu’inda naide sabe splicar de maneira ciêrta. A las vézes
paréce que quiêran amostran las streillas dal ciêlu y outras vézes un caminu ne
la piêdra. A las vézes, lus funchacus stan ligadus antre eilles y muitas vézes
stan eiźeladus.
Ũa de las gravuras de Peñafaciel
Aquesses funchacus ténen s’achadu an França, an Eitalia, an Spaña, an
Irelanda y an d’outras partes dal mundu. Pur eiźemplu pudémus ver aquesta
gravura ya mui famoźa an Spaña que yê la de Peñafaciel an Llion, llougu an
frente’l Telenu. Al Telenu yê ũa muntaña que sta llougu atras la Senabria y lus nuôssus
antigus pensaban qu’eilli yêra la caźa dal dius de la guérra.
Cume’l pudeis ver, la gravura yê ũa mistura de funchacus y de traçus an
forma de circlus que fazen cume un caminu fechadu; un labrintu.
Lus labrintus son outru tipu de gravuras que s’acha muitu an Galizia y pur
acaźu nunca lus hei vidu an Tiêrras de Miranda.
De restu an Llion, zde 2008 se nu m’angañu ten-se tubidu eilli un gran
antresse pur varius sitius prestoricus onde s’achan aquesses tals funchacus. Y aparéce muitas vézes articlus nal Diario de Leon que falen d'aquessas çcubiêrtas. Deixu vus eiqui’l blog de Miguel Angel Gonzalez pra que tengades mas anfurmaçones.
Turna-mus agora a lu que you vus querie ansinar. Yê
ũa piêdra llastra que fui anstalada de piês n’antigu cabañal que yêra dals mius
abos de Cicuiru. Dizen que fui miu abo que la truxu eilli y que l’habie
idu a buscar alla riba, al piê de la
Raya, ne las Tiêrras de Marie. La piêdra llastra fui curtada pra serbir de muru fruntal.
La peiña llastra dal cabañal
La piêdra ten la gravura d’ũa
cabra brava y an vuôlta d’eilla hai 8 funchacus que ven dal curaçon de l’animal
anté la sue cabéça. Puôden tamiên s’achar
mas funchacus, ménus veźibles y mas pequerricus als piês de l’animal.
Vista de la ruôdra de lus 8 funchacus cu'l sol de la pur mañana
A las cuôstas de l’animal pudémus ver muitus tracicus, a mode d’habéren
picadu la piêdra, assi cume pra zeñar d’algu que caye an riba la cabra. Ne la
parte anferior de la piêdra tamiên s’achan mas traçus, muitu mas grandes y an
numaru anferior. Pur fin tamiên achamus ũa pequeiña cruç biên simétrica (nun yê
ũa cruç cristiana).
Zéñu de las gravuras feitu pur mi
Scalla’l mas antersante que se puôde ver n’aquesta piêdra, a nun sé la
cabra, son lus funchacus mas grandes que parécen ansinar un caminu ourientadu
qu’ampéça dende’l curaçon de la cabra. Pus aende, cume se puôde ver, al
funchacu sta cume ourientadu pra baixu c’un tracicu qu’apunta pa’l chanu.
Funchacus ourientadores
Seguindu aquesse caminu achamus al quintu funchacu c’un tracicu al pa riba.
Nun sei biên cume splicar aquissu, scalla quiêr amustrar un “caminu de vida” ou
de reźureiçon. Onde ũa couźa caye al chanu y açpuis torna a vevir. Al zeñu sta
feitu a mode d’ũa ruôdra; reperźenta un ciclu.
Ya fai añus que pur adrégu, a la vézes ansinu aquesta gravura a Cicuiranus
y la respuôsta yê “issu fui tou abo que lu fizu”, ou “oh ! Mas issu serie
un pastor pra passa’l tiêmpu...”
Pus pudeis tené la certéza que miu abo nun iba a passa’l tiêmpu a zeñar
aquissu, y yê tamiên biên claru que fui un pastor que zeñou aquissu, pus un
angeñeiru nun serie ! Fui un pastor si, mas nun fui pra passa'l tiêmpu, yêr'un pastor cuinecedor de la sue religion
y que veviu ende hai scalla mas de 5000 añus !
D’eiqui a poucu, mas pra ver, purque la verdade yê qu’hai mas...
Um comentário:
¡Muito bien, Tiégui! Gracias polo enllace
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